6 cycli – deel 1

Onze eerste cyclus. 

We werken rond 4 hoofdcomponenten:

  1. techniek
  2. positiespel
  3. spelsituatie
  4. wedstrijdvorm

Elke training eindigt met een leuke cooling down.

U8 - U9 (initiatie)

  1. Techniek
    Verweef heel veel technische vormen in je activatie.
    Techniek is een grote basis en met veel baltoetsen gaan spelers merkelijk verbeteren. Minimum 20′ per training. Wees creatief. 

  2. Positiespel
    Druk het spel eenvoudig uit zonder doelen.
    Leg je focus op hoe een speler loopt (over de schouder heen kijken) of welke vrijheid hij gaat zoeken, ….
    Bijvoorbeeld 1 >< 1 met balbezit, met als doel: afschermen van de bal. Duurtijd ongeveer 15′

  3. Spelsituatie
    Tijdens deze vorm werken we uitsluitend rond het 6-wekelijkse thema. Vul in volgens de noden van je ploeg. Heb tijdens deze vormen veel oog voor de opbouw van achteruit. Werk op progressief balbezit. Laat je spelers voetballen. Laat ze creatief denken zodat ze dit tijdens wedstrijden spontaan gaan gebruiken. Duurtijd ongeveer 15′

    Het is uitermate belangrijk onze jeugd te laten voetballen van achteruit. Zet je aandacht scherp in deze eerste cyclus op voetballen vanuit zone 1. Zorg ervoor dat de spelers minimaal stilstaan. Laat ze veel de bal ‘voelen’.

  4. Wedstrijdvorm 
    Sluit steeds de training af met een wedstrijd. Natuurlijk speel je niet zomaar een wedstrijdje, maar telkens met de doelstelling die je die training voor ogen had. Hou focus op die doelstelling. Durf spelers of het wedstrijdje stil te leggen. Verduidelijk. Zo leren ze vanuit elke specifieke fase. Werk in ruit- en/of vierkantvorm. Laat de spelers zelf nadenken. Prikkel hen. Duurtijd ongeveer 15′

  5. Sluit je training af met iets leuks. Motivatie van trainer naar spelers toe is een zeer belangrijk item. duurtijd ongeveer 5′

U10 - U11 - U12 (pre-formatie)

Pre-formatie neemt de basis van initiatie over en vult aan met onderstaande elementen:

  1. Techniek
    Focus al meteen op wedstrijd gerelateerde vormen.

  2. Positiespel
    Speel ook eens 2 >< 2 met balbezit als doel.

  3. Spelsituatie
    Introduceer tactisch denken. Stilaan gaat de tactiek een belangrijke rol spelen. We willen geen schapen op het veld. Leer spelers nadenken in bepaalde situaties en laat ze zelfstandig naar oplossingen zoeken.
    Voeg ook conditionele oefeningen toe. Bij voorkeur steeds met bal.

  4. Wedstrijdvorm
    Werk ook hier op tactiek. Simuleer wedstrijdsituaties en neem ze met je spelers door. 
    Focus dus tijdens deze eerste cyclus vooral op opbouw van achteruit. De juiste man aanspelen. De juiste keuzes maken. Leer hoe ze positioneel moeten staan. Speel regelmatig tornooivormen (2><2, 3><3, …)

    Prikkel deze leeftijd met reactiespelletjes. Drijf stilaan de handelingssnelheid omhoog. Wees streng op een perfecte balaanname. En laat ze vooruit denken. Leer ze tal van pasvormen aan: diagonaal, lateraal, … Beide leeftijdsgroepen kunnen ook in deze cyclus werken rond balbezit, opgebouwd van achteruit.

    Omschakeling. Leer ze ook aan om bij balverlies (B-) hun positie te bewaken.

  5. Werk naar een leuk einde van je training.

U13 - U15 (formatie)

Bouw je trainingen met gelijkaardige elementen op als de categorieën “initiatie” en “formatie”, maar met uitdaging op het niveau van deze jongens.

Focus tijdens deze eerste cyclus vooral op het spelsysteem:

  • Voor U15 is 11 >< 11 helemaal nieuw. Leer hoe ze positioneel moeten staan.
  • U13 kan de dubbele ruit eens laten draaien of met opkomende flanken spelen waar enkele andere spelers taken overnemen. 

Beide leeftijdsgroepen werken ook in deze cyclus rond balbezit (B+). Bouw steeds op van achter uit!

U17 - Beloften (post-formatie)

  1.  Nog niet aan de orde.